úterý 5. července 2016

Knížka č. 6: Na východ od ráje od Johna Steinbecka

Ahoj čtenáři,
dneska pro Vás mám recenzi na knížku od Johna Steinbecka, kterou jsem si hrozně dlouho chtěla přečíst. Na úvod musím říct, že mě knížka nezklamala a předčila mé očekávání! J Doufám tedy, že se Vám bude líbit a že Vám dám nějaký další materiál ke čtení.

Obecné info:
Autor: John Steinbeck
Žánr: světová literatura, romány
Nakladatelství: Alpress
Počet stran: 572
Vydáno v roce 2006 (vydání originálu roku 1952)

Moje hodnocení: 95 %

Biblickým příběhem Kaina a Ábela se nechal inspirovat věhlasný John Steinbeck v této rodinné kronice zahrnující události od války Severu proti Jihu až po první světovou válku. Děj se odehrává v údolí Salinas v Severní Kalifornii a je pohledem do lidského nitra dvou bratrů. Spisovatel sem promítnul i část svých vlastních životních osudů. Román byl také úspěšně zfilmován.
Tento příběh začíná popisem krajiny a historie v Salinaském údolí. Dále se zabývá rodinou ira, který se do Salinaského údolí přestěhoval se svou manželkou z rodné domoviny, popisuje jejich příběh. Po této zrzavé rodince se děj přesouvá na ranč Traskových na druhý konec Států, kde se zabývá příběhem bratrů Traskových a jejich rodičů. Oba se od malička kočkují a jeden nakonec druhého málem zabije.  Nakonec Adam, ten straší odejde do války a Charlie, mladší bratr a taky ten, který svého bratra mlátí. Po tomto kousku příběhu se posouváme k rodině okouzlující Catherine, která podpálí svůj rodný dům společně se svými rodiči uvnitř. Jak se jejich osud propojí a co se bude dít dál, si už budete muset přečíst sami.
Tuto knížku jsem si chtěla přečíst už pěkně dlouho, a když jsem jí nesehnala nikde u známých či příbuzných, nakonec jsem si jí koupila. A udělala jsem dobře. Sice je to knížka o hodně stránkách a hustě napsaná, ale když se do ní začtete, ubíhá Vám to rychle.
Na prvních stránkách mě překvapilo, jak barvitě a krásně dokáže autor popsat krajinu, historické pozadí a jak to dokáže přehledně zamotat dohromady. Když jsem se dostala dál, ze začátku mi vůbec nedávalo smysl proč teď jsme byli u tohodle a najednou jsme támhle, ale nemáte v tom opravdu vůbec zmatek. Hezky se vyznáte, který je který a po chvíli se i vyznáte, proč to tak ze začátku bylo. Jak jsem četla a četla, upoutala mě postava Cathy, u které jsem žasla nad jejím chováním a povahou. Nechápala jsem, proč se chová tak, jak se chová a co jí k tomu vede, postupně je to vysvětleno, a její postava se dále vyvíjí, stejně jako všechny ostatní.
Od Steinbecka je to moje druhá knížka a bavila mě úplně stejně. U jeho děl mě překvapuje, jak je každá úplně jiná a že jich má v příbězích ohromné množství. Já bych se v tom úplně ztratila, být ten spisovatel, měla bych strašně moc papírů s poznámkami a strašně nápadů, ale to odbočuju. Líbí se mi, jak to dokáže krásně popsat, jak dokáže proplést různé historické pozadí, krajinu, postavy a ještě tam vplést vlastní rodinu.

Za mě určitě velké plus a neni to poslední knížka, kterou si od něj přečtu. Jakou jste vy četli naposledy knížku, která Vás upoutala?